Week 10,11,12 en 13

25 januari 2022 - Karatara, Zuid-Afrika

Hallo!

We hebben weer een tijdje niks geschreven, maar we willen proberen dit meer regelmatig te doen!

We waren negatief getest en die nacht kreeg 1 van de buurtbewoners weeën. Francois en ik (Janneke) hebben haar en haar man in de nacht met spoed naar het ziekenhuis in Knysna (40km verder) gebracht. Die avond is er een prachtig meisje geboren en konden Gerben en ik haar en de baby op 1e kerstdag naar huis brengen.

Nadat wij uit quarantaine mochten zijn we een week in Knysna gebleven, hier hebben we veel tijd doorgebracht met onze vrienden (Francois, en twee meiden die vrijwilligers zijn bij Youth For Christ). We hebben het hele weekend samen kerst gevierd, met op zaterdag gourmetten! Het was gek om niet thuis te zijn en het voelde ook niet helemaal als kerst, maar desalniettemin was het een gezellig en gezegend weekend.

In die week zijn we drie keer op outreach geweest, dit betekent dat wij als vrijwilligers het programma naar een andere plek brengen om daar de kinderen een fijne en liefdevolle tijd te bezorgen. De eerste outreach was in Dam Se Bos, dit is een township in Knysna. De tweede outreach was in Farleigh, dit ligt vlakbij Karatara. Hier waren niet veel kinderen, maar dat maakt het niet minder waardevol. De derde outreach was in de armste woonbuurt van Karatara, Bergvlei. Hier hebben we spelletjes gedaan en pannenkoeken gebakken.

En toen was het alweer oud en nieuw. Wij hebben dit met zomerse temperaturen op het strand gevierd, erg bijzonder om dit zo mee te maken. Er was geen vuurwerk, maar we konden genieten van verscheidene vallende sterren. Wat misschien nog wel meer bijzonder was!

Na dat weekend ging het lighthouse weer open en mochten wij verder gaan met het 5 daagse vakantie programma! Het was erg warm, perfect weer om lekker waterspelletjes te doen. De vrijdagavond hadden we voor het eerst sinds wij hier zijn een jeugdprogramma. We vonden dit best spannend, omdat het met jeugd iets moeilijker is om goed contact te maken. Het viel ons echter heel erg mee en we hebben er een super geslaagde avond van gemaakt.

De week die hierop volgde zou erg bijzonder worden. Janneke haar moeder en tante zouden over komen vanuit Nederland om ons te bezoeken, om te kijken wat wij hier voor werk doen en wat voor omgeving wij leven.

Maar eerst hadden wij nog een aantal programma's op de planning staan. Waaronder: watergames, bijbels verhaal, dansjes, bingo en pannenkoeken bakken in de andere woonbuurten van Karatara.

Janneke kon niet bij het pannenkoeken bakken zijn, omdat zij haar moeder en tante van het vliegveld in George (60 minuten verderop) op ging halen.

Donderdag konden zij nog een programma bijwonen en daarna begon onze vakantie van twee weken. De scholen zijn namelijk weer begonnen. Vrijdag deden we als team (en mem en tante Hieke) een 10,5km wandeling bij de robberg in Plettenberg Bay. Daarna hebben we heerlijk gebraaid (barbecuen) bij Theo en Jinke.

Hierna hadden Gerben en ik nog een week om mem en tante Hieke heel veel te laten zien. De planning stond dus bomvol! We begonnen bij de sedgefield market, een gezellige markt. Vervolgens zijn we naar Knysna gereden, hier hebben we ze the Heads en Coney Glen laten zien. Dit zijn prachtige ruige rotsen in de oceaan. We hebben veel foto's van deze week in de galerij gezet.

Zondag gingen we naar de kerk in Knysna, waar Gerben en ik bijna elke zondag heen gaan. Hierna hebben we nog een wandeling in Knysna gemaakt en een hapje gegegen.

Maandag gingen we naar Plettenberg bay om daar een safari mee te maken. Heel erg bijzonder om deze wilde dieren van zo dichtbij mee te maken. In plettenberg bay bleven we een nachtje slapen en dinsdag hadden we een stranddag. Woensdag nam Theo ons mee naar de school opening in Barrington. En daarna zijn we doorgereden naar Knysna, om daar door de townships te rijden. Heftig om te zien... Het verschil tussen arm en rijk is zo groot, onvoorstelbaar...

Woensdagavond zijn we afhaal pizza gehaald om dat lekker op te smikkelen op het strand met zonsondergang!

Donderdag zijn we naar Knysna gegaan om daar nog even bij de ruige rotsen en oceaan van Coney Glen te genieten. Hierna zijn we nog naar wat toeristen winkels geweest en weer terug naar Karatara gegaan, om in de avond weer naar de oceaan te gaan voor nog een zonsondergang.

Afgelopen vrijdag gingen mem en tante Hieke weer naar huis. Wij hebben enorm van ze genoten en zijn dankbaar dat ze hier konden komen. Als wij weer thuis komen gaat dat ook makkelijker voor ons zijn. Mem en tante Hieke weten waar wij leven en watvoor werk wij doen. Over 3 weken weten Gerben zijn ouders en zusje dat ook! Dan mogen zij hier voor 2 weken bij ons komen. Hier kijken we ook erg naar uit.

Sinds vrijdag heb ik (Janneke) een beetje last van heimwee, maar dat trekt gelukkig alweer wat weg.

Ondertussen genieten wij van onze laatste weekje vakantie en pakken wij onze rust.

We willen eindigen met een bijzonder nieuwtje! Wij wilden hier graag blijven tot 1 april, echter is onze visum niet langer goedgekeurd als 1 maart. Dit betekent dat wij 2 maart weer in Friesland zijn. Hier waren erg teleurgesteld over, wij hebben namelijk nog niet het idee dat we hier klaar zijn. We genieten nog zo erg van dit land, de omgeving en natuurlijk de kinderen en tieners! We hebben besloten om eind maart weer terug te vliegen naar Zuid-Afrika, om hier zeker tot eind Juni te zijn, maar we willen proberen tot en met augustus. We zijn heel dankbaar dat wij deze kans hebben en het voelt ook echt alsof God deze deuren voor ons heeft geopend.

Onze ouders hebben een actie voor ons opgezet, om het ook te kunnen bekostigen om hier langer te blijven: een tulpenactie!

4/5 februari worden er tulpen verkocht vers van het land van de familie Torensma uit Nes. Kosten voor deze tulpen zijn: €3 per bos. Wilt u geen tulpen maar wel een gift geven, dan kan dat natuurlijk ook. Betalen kan contant of via een tikkie. Heeft u hier belangstelling bij, neem dan contact op met Trea Speelman (0511 445644) (0619674159) of Jannie Sijtsma (0519 293488) (0611436582)

Tulpen zijn af te halen aan de altenastreek 65 in Dokkum of G van der schaafstrjitte 4 in Kollumerzwaag. Vrijdag 4 februari van 17.00-20.00 en zaterdag 5 februari van 10.00-17.00. Anders in overleg.

Tot snel ❤️

1. Trea:
    25 januari 2022
    Hoi lieve mensen, het was ontzettend mooi en indrukwekkend om bij jullie te zijn in Zuid Afrika, en bij het Lighthouse. Als jullie nu iets vertellen weten we hoe het eruitziet en waar het is, dat vind ik heel mooi.
    De tulpenactie loopt als een speer, fijn om zo wat voor jullie en het kinder en jongerenwerk te kunnen doen.

Heel veel iefs van mem ( en natuurlijk ook van heit)
  2. Sieja Jakobs:
    25 januari 2022
    Lieve Gerben en Janneke, wat fijn om weer iets van jullie belevenissen te lezen en zien. Prachtig hoe God jullie daar gebruikt in Zuid Afrika. Ik bid en hoop dat jullie Hem op deze manier nog beter leren kennen.
    Lieve groet van Henk en Sieja
  3. Jannie Sijtsma:
    Lieve kids, Gerben en Janneke,
    Wat weer een mooi verhaal! Wat verlangen wij er naar jullie aan het werk te zien op deze bijzondere plek! Maar meer nog om
    Jullie in onze armen te sluiten en te knuffelen. Wat heerlijk dat Trea en Hieke dit al mochten beleven! Jullie foto’s zeggen ook
    zoveel! Zegen lieve Gerben en Janneke en tot gauw❤️😘❤️ 🌷🙏🏻🌷
  4. Klaske:
    26 januari 2022
    Fijn om jim ferhaal te lêsen. En wat in mooie plaatsjes. Alle leafs tawinske
  5. Martha Hellinga:
    27 januari 2022
    Lieve Gerben en Janneke,

Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto s.
    Heel fijn dat jullie familie ook in Zuid - Afrika zijn geweest, en dat er nog meer familie binnenkort, bij jullie zullen komen.
    Wensen ij jullie veel zegen toe, bij het prachtige werk wat jullie doen.
    Lieve groeten van de buurtjes Hellinga